Ο Ανδρέας Παντελειός στην K FREE PRESS για το μεταφορικό ισοδύναμο

Ο Ανδρέας Παντελειός μιλά στον Π.Βασιλάτο στην έντυπη εφημερίδα K FREE PRESS για το μεταφορικό ισοδύναμο.... Ακολουθεί η συνέντευξη:



ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ: ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΟΥ;
-Τι είναι το μεταφορικό ισοδύναμο κ.Παντελειέ;
-Οι νησιώτες πληρώνουν απίστευτα χρήματα στις ακτοπλοϊκές μεταφορές και πληρώνουν εκτός από τα εισιτήριά τους και τα εμπορεύματα! Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες είναι ακριβές,,, αλλά το ευρωπαϊκό κεκτημένο επιτάσσει όλοι οι ευρωπαίοι πολίτες να έχουν ίσες ευκαιρίες! Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι αν για να διανύσεις μια απόσταση στην ξηρά χρειάζεσαι 5 ευρώ, θα πρέπει για να διανύσεις την ίδια απόσταση στη θάλασσα να χρειάζεσαι, επίσης, 5 ευρώ! Στην πράξη, όμως, οι νησιώτες απαιτείται να διαθέσουν το ΕΝΙΑΠΛΑΣΙΟ Η΄ ΔΕΚΑΠΛΑΣΙΟ ΠΟΣΟ! Είναι πολύ μεγάλη η διαφορά!
-Αν μια παλέτα για να μεταφερθεί από την Πάτρα στην Κόρινθο χρειάζεται να διατεθούν 5 ευρώ, για να μεταφερθεί από την Πάτρα στην Κεφαλονιά με το καράβι θέλει 50;
-Ναι! Περίπου αυτή είναι η σχέση! Οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα! Οι πρώτοι που πήραν μέτρα ήταν οι Σουηδοί και, μάλιστα, από το 1970!Οι περιοχές με τα μεγάλα προβλήματα στις μεταφορές είναι η Σκωτία και η Σουηδία διότι έχουν πολλά νησιά και πολλά…φιορδ, αντιστοίχως !
-Και η Δανία έχει πολλά νησιά…
-Σωστά! Είναι και η Ισπανία με τις Βαλεαρίδες και τα υπερπόντια! Να θυμίσω ότι το μεταφορικό ισοδύναμο εφαρμόζεται και στη Κορσική που είναι ένα τεράστιο νησί με σιδηροδρομικό δίκτυο στο εσωτερικό του!
-Αν μια μεταφορά στη στεριά κοστίζει κάποια ευρώ , η ίδια μεταφορά στην ίδια θαλάσσια απόσταση κοστίζει εννιά φορές παραπάνω! Λέμε, λοιπόν: Αν δεν είχα να διανύσω θάλασσα, αλλά στεριά θα χρειαζόμουν ένα ευρώ! Τώρα που περνάω θάλασσα χρειάζομαι εννιά ευρώ! Πρέπει, επομένως, να μου επιστραφούν οκτώ ευρώ! Και προσέξτε: Να μου επιστραφούν οκτώ ευρώ ως εμπόρου, ως πολίτη, ως παραγωγού και εξαγωγέα; Ως τι;
-Αρχίζουμε, λοιπόν, και μπαίνουμε στα δύσκολα! Κατ αρχάς να ανοίξουμε εδώ μια παρένθεση και να πούμε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν είναι κάτι που μας απασχολεί πρώτη φορά! Στο σημείο αυτό πρέπει να αποδώσουμε εύσημα στον τέως Νομάρχη τον Διονύση Γεωργάτο, ο οποίος είχε παραγγείλει μια μελέτη στο Πανεπιστήμιο Πειραιά-στο κατ εξοχήν ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο της Ελλάδας-και ειδικά στον κ. Ερνέστο Τζανάτο, ο οποίος έκανε μια καταπληκτική δουλειά! Αυτή η μελέτη, με την άδεια και του κ. Γεωργάτου και του κ. Τζανάτου είναι πλέον στα χέρια μας, αλλά –όπως μας είπε οκ. Καθηγητής-χρειάζεται μια επικαιροποίηση! Τις προηγούμενες ημέρες, όπως γνωρίζετε, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ εξήγγειλε ότι από 1/7 το Μεταφορικό Ισοδύναμο ξεκινάει από το Αιγαίο με 50 εκατ. ευρώ…
-Έχει παραγγελθεί και μια σχετική μελέτη στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου…
-…και κάλεσε, ο κ.Σαντορινιός τον ΕΟΑΕΝ στην Αθήνα για μια πρώτη ενημέρωση και συζήτηση! Βρήκαμε ότι υπάρχουν πολλά ακανθώδη θέματα που πρέπει να λυθούν! Το πρώτο από αυτά είναι ΠΩΣ θα γίνει η επιστροφή των χρημάτων! Βρήκαμε ότι εδώ η απάντηση είναι σχετικά εύκολη: Ή επιδοτείς το εισιτήριο ή  επιστρέφεις χρήματα με κάποιο τρόπο στον κάθε νησιώτη! Λέει το Κράτος: « Μάζεψε τα εισιτήρια, κατέθεσέ τα κι εγώ θα σου επιστρέψω χρήματα»!
-Μιλάμε τώρα για τον απλό πολίτη που μετακινείται από και προς το νησί! Στο εξωτερικό τι κάνουν;
- Επιδοτείται κατευθείαν το εισιτήριο και  επιδοτούνται τα εμπορεύματα με το μέτρο της ντάλικας! Όταν η νταλίκα μπαίνει στο οχηματαγωγό δηλώνεται το συνολικό της μήκος σε μέτρα το οποίο πολλαπλασιάζεται με έναν συντελεστή και το ποσό που προκύπτει είναι αυτό που πληρώνεται ως κόμιστρο! Διερωτώμαι, όμως, αν αυτή η μείωση θα φτάσει μέχρι τον απλό καταναλωτή ή αν, απλώς, θα την καρπωθεί ο μεταφορέας ή ο έμπορος! Νομίζω ότι με τη σωστή εφαρμογή του μέτρου θα πρέπει ο απλός καταναλωτής-είτε μόνιμος κάτοικος, είτε επισκέπτης-να νοιώσει ότι υπάρχει εδώ μια διαφορά –έστω και μικρή!
- -Με τα 50 εκατομμύρια που δίνει η Πολιτεία δεν θα «φανεί» κάτι και γι αυτό το Υπουργείο ξεκινάει πειραματικά τον Ιούλιο από μια πολύ περιορισμένη περιοχή. Του χρόνου δίνει 150 εκατ. αλλά, σύμφωνα με μια μελέτη του καθηγητή του Πανεπιστήμιου του Αιγαίου Σπηλιάνη πριν από 6 χρόνια, απαιτούνται περίπου 800 εκατ. για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου! Αν πράγματι διατεθεί αυτό το ποσό οι νησιώτες και οι επισκέπτες  θα δουν αποτελέσματα! ΕΓΩ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΣΥΓΚΥΡΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ! Εν ολίγοις, η τιμή της βενζίνης σηματοδοτεί πόσο ακριβός ή φθηνός είναι ένας τουριστικός προορισμός . Η Κεφαλονιά π.χ. είναι ακριβότερη σε σχέση με την Αθήνα κατά 15-20 λεπτά το λίτρο! Αν είχαμε εδώ επιδότηση και βλέπαμε να μειώνεται αυτή η «ψαλίδα», πιστεύω ότι θα βοηθούσε πολύ! Άλλωστε το φθηνότερο καύσιμο έχει επιπτώσεις σε όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες και θα δράσει θετικά στη γενική μείωση του κόστους!
-Πιστεύετε  ότι σε αυτή τη φάση πρέπει να επιδοτηθούν συγκεκριμένα αγαθά;  
-Αυτά τα λίγα χρήματα που διατίθενται δεν μπορούν να «πάνε παντού» διότι η ωφέλεια θα είναι ένα κέρδος λίγων λεπτών ανά περίπτωση και θα περάσει απαρατήρητη! Πιστεύω ότι αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι η επιδότηση του εισιτήριου και του καύσιμου! Έχω προτείνει να συγκροτηθεί μια εφταμελής Επιτροπή με τα Πανεπιστήμια Αιγαίου και Πειραιώς( κ. Τζανάτος), τον Πρόεδρο του Εθνικού Μεταφορικού Επιμελητήριου, τρία μέλη από τον ΕΟΑΕΝ και τον Πρόεδρο των μικρών νησιών προκειμένου να ασχοληθεί σοβαρά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο… Στο «πείραμα» του Ιουλίου συμμετέχουν τα μικρά νησιά και μέσα σε αυτά τα «δικά μας» Διαπόντια! Θα πρέπει να πω ότι η λεγόμενη «διπλή νησιωτικότητα» θα πρέπει να ισχύσει και στην Ιθάκη, μια και σε πολλές περιπτώσεις η διακίνηση στην Ιθάκη γίνεται μέσω Κεφαλονιάς !
-Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να μελετήσει η Επιτροπή! Υπάρχουν π.χ. εμπορεύματα που επιβαρύνονται ιδιαίτερα από το μεταφορικό κόστος; Αν ναι, θα πρέπει να δημιουργηθεί μια λίστα και να τύχουν ιδιαίτερης μεταχείρισης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Ένα άλλο θέμα είναι ποια ακτοπλοϊκή γραμμή θα επιδοτηθεί, αν ένα νησί συνδέεται με την απέναντι ακτή με πολλούς τρόπους! Υποθέτω ότι εδώ επιδοτείται η γραμμή με τα λιγότερα ναυτικά μίλια!
- Το πιθανότερο είναι αυτό! Έπειτα, δεν θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην επιδότηση των εξαγώγιμων προϊόντων των νησιών; Αλλά με τα χρήματα που διατίθενται δεν μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα! Πρέπει, όμως, να αξιοποιηθούν με μεγάλη προσοχή! Να πω στο σημείο αυτό ότι αυτά που σας έχω πει είναι σκέψεις και προτάσεις! Τίποτα δεν είναι σίγουρο αυτή τη στιγμή!     
- Χρειάζεται, νομίζω, να γίνει μια ολοκληρωμένη μελέτη, η οποία θα υλοποιηθεί σταδιακά με βάση τα πραγματικά δεδομένα! Έχετε μια ιδέα πώς αντιμετωπίζουν τα Πανεπιστήμια τα θέματα αυτά;
- Μίλησα με τον κ. Τζανάτο. Η μελέτη του που έγινε το 2009-10 χρειάζεται επικαιροποίηση και θα πρέπει να βρούμε τις βέλτιστες πρακτικές με βάση τα οικονομικά δεδομένα!  Πιστεύω, όμως, ότι και μόνο η επιδότηση του εισιτηρίου του επιβάτη να γίνει , είναι σημαντικό! Στο σημείο αυτό πρέπει να «ευλογήσουμε τα γένια μας»! Ο πρώτος φορέας που μίλησε για Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν ο ΕΟΑΕΝ! Ξεκινήσαμε με το τρίπτυχο: Μεταφορικό Ισοδύναμο-Μειωμένο Φ.Π.Α-Χαμηλότερες εργοδοτικές εισφορές. Είχαμε ζητήσει, βέβαια και μεγαλύτερα ποσοστά επιδότησης στα ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά αυτό το πετύχαμε μόνο για τα πολύ μικρά νησιά! Θέλω , επίσης, να πω ότι το ευρωπαϊκό δίκτυο των νησιών, το « Ίνσουλερ», χάρη και στις προσπάθειες του Γ. Μπενέτου που άσκησε την Προεδρία έχει πετύχει πολύ μεγάλη αναγνωρισιμότητα τον τελευταίο καιρό! Γενικώς, το «νησιωτικό κίνημα» έχει «ανέβει»!
-Πέραν των 150 εκατομμυρίων που θα διαθέσει η Κυβέρνηση από τον δικό μας «κουμπαρά», δεν μπορούν να βρεθούν και χρήματα «ευρωπαϊκά»; Μπορεί να χρηματοδοτήσει (και) η Κομισιόν;
- Μπορεί! Από τη στιγμή που η νησιωτικότητα γενικώς έχει αναγνωρισθεί ως μειονεξία μέσα από το άρθρο 178 της συνθήκης του Άμστερνταμ, από τη συνθήκη της Λισαβώνας το 2005 κ.λπ. και παρά τα προβλήματα που δημιουργεί η ένταξη στις μειονεκτικές περιοχές των ορεινών και προβληματικών, έχουν γίνει βήματα στη δημιουργία του lobby των νησιών της Ευρώπης και μπορούμε να θέσουμε το «ελληνικό μεταφορικό ισοδύναμο» στα πλαίσια της εφαρμογής του «ευρωπαϊκού μεταφορικού ισοδύναμου» ζητώντας τη βοήθεια των ευρωπαϊκών θεσμών!  
-Δεν σας λένε ότι τα νησιά ΔΕΝ ΜΕΙΟΝΕΚΤΟΥΝ διότι έχουν τουριστική ανάπτυξη;
-Το λένε! Αλλά το «πλεονέκτημα» των νησιών στον τουρισμό δεν αίρει την μειονεκτικότητα, αλλά απλώς την απαλύνει, μια και η μέση τουριστική σεζόν είναι μόλις δυο μήνες! Εν τούτοις, επειδή πολλά νησιά έχουν πολλή μεγαλύτερη τουριστική περίοδο, ίσως θα ήταν σωστό να είχαμε κάποιους συντελεστές στα νησιά ανάλογα με το επίπεδο μειονεκτικότητας!     
( Στο σημείο αυτό ολοκληρώθηκε η συζήτηση με τον Αντιπρόεδρο του ΕΚΚΙ κ. ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΝΤΕΛΕΙΟ για το Μεταφορικό Ισοδύναμο που αναμένεται να εφαρμοστεί και στα νησιά μας από 1/1/19! Αυτή η πρώτη προσέγγιση του ζητήματος ήταν διερευνητικού χαρακτήρα, αλλά είναι προφανές ότι σύντομα θα έχουμε για το πολύ σημαντικό αυτό ζήτημα και εφαρμοστικές προτάσεις από το Υπουργείο. Είναι φανερό ότι η όλη συζήτηση βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίπεδο της κατάθεσης ιδεών, ερωτημάτων και προβληματισμών!)
 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο 34χρονος υποψήφιος Δήμαρχος Σάμης, αποκαλύπτει.... VIDEO

Σεμινάριο αυτοάμυνας στην Σχολή Kung Fu στο Αργοστόλι

Ο Δημήτρης Ιμπραήμ (Greenpeace) στα Νέα της Kefalonias.gr